خانه / جشنواره / بحرین واسماس

بحرین واسماس

‍ ‍ ‍ 💢جزیره ثروتمند و شاه قَدر قدرت

کشور بحرین، جزیره #ثروتمند بعنوان یکی از استان‌های ایران به شمار می رفت که تا اوایل دهه چهل در مجلس صندلی خالی داشت اما بدون نماینده.

جزیره ای با منابع گاز، مروارید و آبراهه مهم خلیج فارس که بدون شلیک حتی یک گلوله با قدرت دولت بریتانیا، رسما در مرداد ۱۳۵۰ از ایران جدا شد.

اما چرا #شاه قَدر قدرت در برابر مردم، توان حفظ خاک ایرانِ آریایی را نداشت؟
آیا از سَر خیانت بود یا اساسا قدرت نظامی یا #استقلال سیاسی نداشت؟

اسدالله علم، یارِ غار #محمدرضا_پهلوی و وزیر دربار در خاطرات خود در دوجا به این مساله اشاره کرده است.

نخست؛ جلد ۱ خاطراتش صفحه ۲۸۶ از موضع قاطعانه شاه درباره جدایی بحرین می‌گوید.
شاه گفته بود:” ظرف پنج دقیقه بعد از رفتن انگلیسی‌ها” می‌تواند #بحرین را اشغال کند.

پس او از لحاظ نظامی توان این کار را داشت.مگر این نیست که امروزه سلطنت طلبان ارتش شاهنشاهی را قوی ترین ارتش منطقه و پنجمین نیروی نظامی دنیا میدانند پس براستی چرا چنین ارتشی نتوانست از جدایی بخش ثروتمندی از ایران جلوگیری کند؟

روی این سوال اندیشه کنید که آن ارتش قوی و #حکومت مقتدر چه چیزی در اختیار نداشت؟

دوم؛ در صفحه ۴۰۴ همان جلد اسدالله عَلم از ناراحتی شاه میگوید: “حالا که من و تو هستیم آیا فکر میکنی در آینده ما را #خائن خواهند گفت؟”

شاه بخوبی میدانست چه در حال وقوع است. بعدها هویدا نخست وزیر او در اجلاس کارگران با عصبانیت گفت: “بحرین دخترمان بود #عروسش کردیم!”

چه پدران بی غیرتی!

همان ایام در پاسخ به جدایی بحرین برای مدیریت افکار عمومی سه منطقه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به ایران #عودت شد.

امروزه میگویند: اگر خدا بیامرز بحرین را داد بجای آن سه جریزه را گرفت!!!

اما نمیگویند همان سه منطقه هم از ابتدا در #مالکیت ایران بود و دزدان انگلیسی مال خودمان را به خودمان بخشیدند و این افتخار ندارد.

جالبتر اینکه مجلس در تاریخ ۲۴ اردیبهشت با ۱۸۷ رای موافق فقط در مقابل ۴ رای مخالف از اقدام دولت ایران در جدایی بحرین حمایت کرد و رادیو ملّی پیروزمندانه این خبر را اعلام نمود.

در دوره قاجار یازده بار ایران خواست #بحرین را به ایران بازگرداند اما انگلیسی ها به خواست شاهان ما کاری نداشتند. #رضا_خان هم با آن همه قلدرم قلدرم نتوانست در دوره مصدق و ملی شدن صنعت نفت هم با وجود فشار خارجی، مصدق مقاومت کرد اما شاهنشاه آریامهر و جانشنین کوروش جهان گشای نتوانست یک جزیره ثروتمند را با وجود ارتش قوی حفظ کند چون استقلال نداشت.

شاهِ قدرتمند، محبوب و وطن دوستِ شبکه #منوتو و صفحات اینستاگرامی باوجود رابطه حسنه با غرب توان حفظ خاک خودش را نداشت. این شاه، در تلویزیون #منوتو به نسل جدید معرفی نخواهد شد.

علیرضا_زادبر

👥💬🗣 رسانه باشید و حداقل این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

محمد مهدي حقاني و داريوش زاهد نیاد

محمد مهدی حقانی

محمد مهدی حقانی و داریوش زاهد نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *